
Kas tai?
Tenka išgirsti žodį Webasto, kuris asocijuojasi su kažkokiu daiktu kuris naudojamas šildyti automobilį. Neretai tuo vardu yra vadinami visiškai kito gamintojo produktai. Webasto - tai tik gamintojo pavadinimas (taip pat, kaip pas mus sauskelnės dažniausia vadinamos - Pampersais, šokoladiniai kiaušiniai - Kinderiais ir panašiai), kuris gamina ne tik pečiukus, bet ir kabrioletų stogų ir stoglangių sistemas. Kitas analogiškas automobilinių pečiukų gamintojas yra Eberspächer, kurių gaminiai yra sutinkami ir mūsų vairuoamuose SAAB'uose, bei kitų markių automobiliuose (Opel, VW, MB). Tad apibendrinant toliau mano litanijoje šis gaminys bus vadinamas Pečiuku arba Pečiumi, gal kartais Eberspacheriu arba tiesiog jo kodiniu pavadinimu D3WZ.
Abiejų gamintojų pečiukai būna benzininiai ir dyzeliniai (ir dujiniai), sauso tipo (kurie šildo tik orą) ir šlapio tipo (kurie šildo aušinimo skysti - hydronic). Priklausomai nuo išskiriamos šiluminės energijos degimo proceso metu, skiriasi jų galingumas, o tuo pačiu ir kuro sąnaudos.
SAAB automobiliuose gamykliškai (9-3, 9-5 dyzelniuose modeliuose) yra montuojami šlapio tipo (Hydronic) pečiukai:
D3WZ (3000W) Montuojamas į 9-3 (98-02m dyzelinius); Kuro suvartojimas 0,4L/h pilnu galingumu ir 0,2L/h puse galingumo.
D5WZ (5000W) Montuojamas į 9-5 (nuo 2002m dyzelinius); Kuro suvartojimas 0,6L/h pilnu galingumu ir 0,3L/h puse galingumo.
Jie priklausomai nuo konfigūracijos ir įrangos gali veikti kaip Pašildytojai - preheater arba Papildomi šildytuvai - Auxiliary heater.
Pašildytojas - Preheater:
Tai pečiukas, kuris padeda greičiau sušildyti saloną ir greičiau varikliui pasiekti darbinę temperatūrą. Jis dažniausiai pasileidžia užvedus variklį, kai lauke temperatūra nukrenta žemiau 5 laipsnių C. Aušinimo skystis cirkuliuojamas variklio aušinimo siurblio dėka.
Tokio tipo sistemą sudaro:
Pečiukas (597)
SID'as (541)
Pečiuko relė (409)
Kuro pompa - dozatorius (323a)
Diagnostinė jungtis (H16-1)
Papildomi šildytuvai - Auxiliary heater.
Iš esmės toks pat pečiukas, tačiau jis veikia nepriklausomai nuo to ar yra užvestas variklis ar ne. Kitaip sakant - tokio tipo pečius turi išorinį laikamtį - taimerį (SAAB'e nustatoma per SID'ą). Kuris gali būti suprogramuojamas konkrečiam laikui. Pvz 7 valandą ryto. Ir tada tą valandą pečius įsijungs (arba išsijungs, priklausomai nuo tipo). Šlapio tipo sistemose atsiranda papildomas komponentas - cirkuliacinis aušinimo skysčio siurbliukas. Kuris varinėja aušinimo skystį po sistemą, taip neleisdamas jam užvirti viduje pečiuko (yra įmontuota apsauga nuo perkaitimo), ir tuo pačiu šildomas salono pečiuko radiatorius, variklis. Turi pasileisti klimato kontrolės sistema/salono ventilaitorius, kad šiltas oras būtų pučiamas į automobilio saloną ir langus.
Šią sistemą sudaro visi aukščiau išvardinti elementai plius papildomi:
Cirkuliacinis siurbliukas (1)
Valdymo relė (5)
Konstrukcija ir veikimo principas.
Pečiuko pagrindiniai elementai yra šie:
1. Korpusas;
2. Ventiliatorius su oro kanalais;
3. Elektrinė dalis- valdymo blokas;
4. Degimo kamera (su kuro išskaidymo tinkleliu D3WZ);
5. Ventiliatoriaus laikiklio dangtelis;
6. Šilumokaitis;
7. Uždegimo žvakė (D5WZ kuro purkštukas su sieteliu yra po uždegimo žvake);
8. Liepsnos jutiklis;
9. Aušinimo skysčio temperatūros jutikliai;
10. Tarpinė tarp degimo kameros ir ventiliatoriaus korpuso;
11. Grafitinė tarpinė tarp šilumokaičio ir degimo kameros;
12. Plastmasinis dangtelis;
13. Plastmasinis dangtelis.
Pečiaus paleidimas ir komponentų tikrinimas
Norint paleisti Eberspacher D3WZ ar D5WZ pečiuką, būtina įvykdyti šias sąlygas:
Pajungtį nuolatinį 12V ir Gnd.;
Pajungti kuro pompą (kuro pompos imitacijai gali būti naudojama ir 12V lemputė)
Užmaitinti du paleidimo kontaktus 12V srove.
visa tai pavaizduota žemiau esančioje nuotraukoje:
Vidinė jungtis ir kontaktų išdėstymas:
1 ir 2 : Liepsnos jutiklis;
3 ir 4 : Aušinimo skysčio temperatūros jutiklis;
5 ir 6 : Aušinimo skysčio temperatūros jutiklis/Perkaitimo jutiklis;
9 (+) ir 12 (-) : Žvakė;
13 ir 14 : Ventiliatorius.
Vidiniai pečiuko komponentai gali būti patikrinami multimetru, o išmatuotos vertės turi atitikti šias:
Aušinimo skysčio temperatūriniai jutikliai turi rodyt praktiškai vienodą varžą. Kambario temperatūroje ~14k omų.
Liepsnos daviklis - kambario temperatūroje apie 1k omą.
Žvakė - 0.9..1omas (jokiu būdų žvakės negalima tikrinti pajungus ant akumuliatoriaus! ) nes ji 8voltų.
Kuro pompa - apie 10 omų.
Varžų priklausomybės nuo temperatūros yra pateiktos lentelėse:
Veikimo principas
Eberspacher šlapio tipo šildytuvas (kaip ir visi kiti) veikia pagal iš anksto suprogramuotus ciklus kurie yra valdymo bloko atmintyje. Tinkamai surinktas ir funkcionuojantis pečiukas veikia šiuo algoritmu:
Pastovus 12V maitinimas ir 12V paleidimo įtampa;
Padaromas pirminis degimo kameros prapūtimas (trukmė - kelios sekundės);
Pradedama kaitinti žvakė (viso kaitimo trukmė - apie 50 sekundžių);
Pradėjus kaisti žvakei, aktyvuojama kuro pompa (puse galingumo);
Pradeda suktis ventiliatorius (puse greičio);
Kai degimo kameroje pasiekiama 80 laipsnių C temperatūra, pečiukas pradeda dirbti pilnu galingumu.
Aušinimo skysčio temperatūros jutikliui (1) pasiekus 75 laipsnių pagal Celcijų temperatūrą, pečiuko ventiliatoriaus ir kuro pompos greitis sumažinamas. Tuo metu dirba pusės galingumo režimu.
Jei temperatūra nukrenta žemiau 70laipsnių pagal Celcijų, pečius vėl pereiną į pilno galingumo režimą.
Jei aušinimo skysčio temperatūra viršija 80 laipsnių, pečiukas išsijungia. O jei nukrinta žemiau 70 - vėl įsijungia.
Jei temperatūrų skirtumas tarp aušinimo skysčių jutiklių nei 25 laipsniai pagal Celcijų, arba kurio nors vieno jutiklio temperatūra viršyja 125 laipsnius pagal Celcijų, pečiuko veikimas yra sustabdomas.
Rankiniu būdų išjungus, ar užgesinus automobilio variklį, pečiukas pirmiausia atungia kuro pompą. O ventilaitorius sukasi keleta minučių aušindamas degimo kamerą ir patį pečiuką.